GAZ-13 "Tšaika"

Kõik, mis puudutab mudeleid mõõtkavas 1:43.
Vasta
Priit
Postitusi: 1025
Liitunud: 8. 12. 2010 20:43
Elukoht: Tallinn

GAZ-13 "Tšaika"

Postitus Postitas Priit »

Vaatasin, et siin on küll juttu olnud kahevärvilisest mudelist ja servamisi on puudutatud ka elektrifitseeritud isendit, kuid kõige lihtsamast põhitootest pole sõnagi.
Mind on huvitanud ja võib olla kedagi veel, millal erinevaid mudeleid on tootma hakatud. Ja nagu enamasti, ei kattu andmed ka Kajaka puhul. Oleg Malikov pakub tootmisaja alguseks 1976, 1992a trükitud ametlik kataloog "Nõukogude Liidu mudelid" aga 1979. Esimene tundub kuidagi liiga varajane ja teise suhtes ei ole ka väga kindel. Kindlasti on veel allikaid, aga ma ise tuginen enamasti neile kahele. Üks fakt peab küll paika- mida rohkem ajaratast tagasi keerata, seda haruldasemaks Tšaika karp jääb. 1980a karp on mul juba aastaid kollektsioonis, aga järelturul kohtab üsna harva. Hiljuti saadeti mulle Soomest selline asi:


Pilt


Pilt


Tänud Heigole! :) Üksiti andis see meeldiva võimaluse ka siinset foorumit rikastada. Ehk nagu öeldakse, me võime siin ju rääkida, aga kui pole pilti, siis pole ka tõestust.
Karp on üsna hästi säilinud ja ma ei mäletagi kas ja millal ma viimati nii vana daatumiga Tšaika karpi nägin.

Hinnad:
Tavaline mudel maksis 9,40 rbl
Olümpia Tšaika 12,20rbl
Elektifitseeritud isend 19,50rbl

Mudeli endaga on lugu natuke keerulisem.
Võime siin põgusalt üle käia, et algselt oli kasutusel metallist põhi kirjaga "СДЕЛАНО В СССР" A15, vahemikus 1983-1986 lisandus "Made in Ussr"
1987a metallist põhi ilma A15 tähiseta ja uuemate rehvidega.
1988a võeti kasutusele plastpõhi.

Kui näiteks Moskvitch`itel, Ladadel ja Volgadel on tundemärgid, millal nad on toodetud, siis numbrilisel Tšaikal mingile perioodile omaseid nüansse minu teada ei ole. Kui keegi valdab selle kohta mingit informatsiooni, siis palun lahkesti teada anda. Hetke seisuga on vähemalt minul pea võimatu öelda, kas mingi mudel kuulub aastasse 1982 või 1979.

Istme ja armatuuri värvidest esines valget, kreemjat, kaproni (minu arust kõige haruldasem variant Tšaika puhul) ja musta.
90ndate alguses oli ka pruuni värvi sisusid.

Veljed olid enamasti valgest plastist, kuid vanematel A15`tel esines ka kapronist velgi.

Mudelid olid peaaegu et kõik musta värvi, väga vähe on A15 (ilma made in) toodetud ka valgena. Viimaseid kipub liikuma enamasti kellegi enda poolt valgeks värvituna ehk ostes tasuks olla väga ettevaatlik. Mittenumbrilisi mudeleid on tehtud ka halli ja beežina. 90ndate alguses olen suveniiripoes näinud ka porgandioranži Tšaikat. Punakas karbis nägi see kooslus suhteliselt õudne välja nii et lahkusin üpris kiiresti. Täna tagasi mõeldes oleks pidanud ostma, rohkem pole juhtunud nägema. Uue sajandi alguses tehti ka "õnnitleme abiellumise puhul" sõrmustega katusel valget värvi isend.

Ahjaa, kui kellelgi on pilti või infot vanemast A15 karbist kui oktoober 1979, palun ärge hoidke infot endale :) Nii saame kõik sammukese tõele lähemale.
One Vision
Priit
Postitusi: 1025
Liitunud: 8. 12. 2010 20:43
Elukoht: Tallinn

Re: GAZ-13 "Tšaika"

Postitus Postitas Priit »

Et kirjatükk poleks liiga igav lugeda, lisan siia ka mõned pildid, mis võib olla pakuvad huvi.

Kapron ratastega isend on kunagine pööningu leid. Leidjale erilist huvi ei pakkunud ja pani koos teiste mudelitega müüki. Mina ta ostsin, seega võiks arvata, et on autentne kooslus.


Pilt


Pilt


Pilt


Sellest märksa haruldasem kapron ratastega isend olümpia karuga.


Pilt


Pilt


Kapronist istmetega mudel, mida 13a jooksul olen näinud paar-kolm tükki. On samuti 1981a karbis, mis võiks ajastut silmas pidades klappida, aga 100% kindlust mõistagi pole.


Pilt


Pilt


Pilt
One Vision
Vasta